Projektarbetesgrubbel

Nu har jag pluggat både latin och lite franska (test imorgon), och sitter och spånar lite på mitt projektarbete. Den 29:e, alltså nästa fredag, ska idéskissen vara inne och jag har bara haft helt vakuum i hjärnan fram tills idag. Pratade med mam och pap om det vid middagen och fick lite idéer.

Jag vet ju att jag ska göra något med språk, vad vet jag inte. Jag skulle gärna ha gjort något med kinesiska MEN; det finns ingen handledare för det på Katte. Sedan spånade jag lite på latin, men jag och mamma kom inte direkt på något annat än det klassiska; berätta om de orden som svenskan/engelskan/franskan fått från latinet och yadayada. Men, kan man fylla 15-20 sidor med det? Jag tror det skulle bli ganska enformigt och trist i slutändan.

Just nu lutar det antingen åt de allt fler engelska orden och uttrycken som smyger sig in i svenskan, eller mot ikoniskan. WTF kanske ni tänker, ikoniska, vad är det? Jo, det är alla de här symbolerna som finns t.ex. i datorn, i mobilen, på skyltar i vardagen etc etc. Just nu när jag sitter och skriver det här inlägget ser jag flera ikoner framför mig på skärmen. En kedja för att lägga till en länk, en sax för att klippa ut, en mapp för att klistra in. Vi vet vad alla dessa ikoner betyder, ändå har vi aldrig suttit och lärt oss dem, tragglat glosor, som i engelskan och franskan. Är det inte ganska coolt ändå?



Jag återkommer i ämnet.

// Z


Hit me baby!

Yeah write your stuff here:

Namn:
You know you want me to remember you

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0